15Jun
6988195600_8e923db9a2_b

Gratis parkeren voor de consument? Het kan!

Moet u ook vechten om klanten binnen te halen vanwege de hoge parkeerkosten? Optipark lanceert in Venlo een plan waarbij ondernemers en de gemeente een samenwerking aangaan en hun krachten bundelen om meer klanten te trekken en aan de binnenstad te binden. De financiële participatie wordt geregeld in een parkeerfonds waarin beide partijen de commerciële activiteiten bekostigen en meeropbrengsten verdelen of herinvesteren. Lees hier verder over deze unieke samenwerking…

De gevoeligheid van de consument voor het parkeerproduct is de laatste jaren enorm toegenomen. Parkeren is van faciliteit tot weerstandsfactor verworden. In de beleving van klanten is parkeren duur en voldoet het geboden product niet aan zijn wensen. De tariefstructuur met betaling in hele uren is oneerlijk, past niet in de tijd waarin we gewend zijn om onze telefoongesprekken op basis van afgenomen tijd af te rekenen. Het gebrek aan service in de garages, de kans om beboet te worden op straat, parkeren heeft een slecht imago. De klant moet veel hindernissen nemen om nog met plezier aan een centrumbezoek te beginnen. De winkelier ziet het met lede ogen aan, zijn omzet daalt en vaak werkt hij onbedoeld door geklaag in de media mee aan negatieve publiciteit over parkeren. De bezoekersaantallen in de steden en winkelcentra lopen terug waarbij ook andere factoren dan parkeren, zoals de toename van internet aankopen, een rol spelen. Als de winkelcentra en binnensteden de slag om de consument willen winnen zal veel anders moeten en gastvrijer parkeren is daarvan een onderdeel.

De parkeergarage is het eerste en het laatste contactmoment van de consument tijdens een winkelbezoek. De garage is te beschouwen als het visitekaartje van de stad en in zijn huidige vorm daarmee niet in overeenstemming. Een hoge parkeerrekening na afloop van het winkelbezoek drukt een stempel op de totale winkelbeleving. De parkeertarieven zijn de afgelopen vijf jaar met één derde verhoogd. “Al tijden kampen steden met teruglopende bezoekersaantallen in het centrum. Veel gemeenten schieten in een verkeerde reflex door de parkeertarieven juist te verhogen”, volgens een woordvoerster van Detailhandel Nederland. “Daarmee maken ze hun begroting misschien op korte termijn dekkend, maar het is geen structurele oplossing.” In concurrentietermen stimuleren wij de consument om naar goedkopere en makkelijkere alternatieven te zoeken zoals online winkelen. Het omzetaandeel van webshops is nu circa 20% en stijgt de komende jaren verder. Winkelcentra komen onder druk te staan en moeten zich opnieuw uitvinden om hun aantrekkingskracht te vergroten.

Het gemeentelijk parkeerbeleid moet anders worden ingericht. Het sturend parkeerbeleid uit de jaren 90 dat gericht is op vermindering van het aantal autoritten naar de binnenstad is niet meer actueel nu steeds meer consumenten uit de binnenstad wegblijven. Er komt een einde aan de trendmatige stijging van de parkeertarieven waaraan zowel gemeentelijke als commerciële parkeerexploitanten de afgelopen jaren veel verdiend hebben. Realistische en eerlijke parkeertarieven zijn essentieel om meer bezoekers te trekken. Parkeren moet weer zijn maatschappelijke functie krijgen.

Tarifering is echter niet de enige factor om de parkeerfunctie aantrekkelijker te maken. Zou de consument niet aangenaam verrast worden als in de parkeergarage gemak diensten worden aangeboden die hem helpen bij zijn centrumbezoek. Pick-up point voor zijn boodschappen en geen gesjouw meer met tassen, leuke evenementen vandaag bij …., op vertoon van uw parkeerkaart tweede kopje koffie gratis, bij aankoop van … 1 uur gratis parkeren. Allemaal voorbeelden over de manier waarop parkeren een bezoek aan het winkelcentrum kan stimuleren en positief kan bijdragen aan de beleving.

Optipark heeft een formule ontwikkeld waarbij ondernemers en (gemeentelijke) parkeerexploitanten hun krachten bundelen om het parkeren klantgerichter te organiseren en het parkeren goedkoper of zelfs gratis te maken voor de gewaardeerde klant die aankopen in de winkels doet. De consument kan een deel van zijn parkeergeld terug krijgen bij bestedingen in de winkels voor een bepaald bedrag. Het doel is meer klanten te trekken zodat de parkeerkosten voor de consument omlaag kunnen en de omzet van de ondernemers stijgt. De financiële inzet wordt geregeld in een parkeerfonds waarin ondernemers en parkeerexploitant participeren.

In Venlo lanceert Optipark als eerste gemeente in Nederland dit plan. Na intensieve gesprekken met betrokken belanghebbenden organiseert Optipark in juni een inspiratiebijeenkomst in Venlo voor ondernemers, raadsleden, betrokken wethouders en ambtenaren over dit onderwerp. Voor de bijeenkomst zijn twee prominente sprekers uitgenodigd, experts op het gebied van binnensteden. De heer Visser van de ING presenteert het marktonderzoek “Winkelgebieden 2025, samen in beweging” waarin een doorkijk wordt gegeven in de potentie van kansrijke fysieke winkelomgevingen. De tweede spreker is de heer Van den Berg,  stratoloog en adviseur van verschillende Europese steden. Hij heeft een aantal dagen de binnenstad van Venlo bezocht en houdt de aanwezigen de spiegel van hun stad voor. Beide sprekers dagen hun gehoor uit om de kansen en bedreigingen voor de toekomst van hun stad af te wegen en daarin de rol van de ondernemer en gemeentebestuur te benoemen. Doel van de bijeenkomst is een gezamenlijke visie te ontwikkelen over de toekomst van de stad, en te bepalen welke factoren bijdragen aan de aantrekkingskracht en het economisch succes.  Parkeren en bereikbaarheid zijn daarvan deelaspecten.

Heeft u nog vragen over dit artikel of wilt u aanvullende informatie?

Dan kunt u contact opnemen met Rob Jonkers op telefoonnummer +31 (0)6 54 30 63 68 of per mail rob@optipark.nl  U kunt natuurlijk ook het contactformulier invullen op de site. 

Gratis Whitepaper

Lees meer over de werkwijze en resultaten van OptiPark: "OptiPark verhoogt de waarde van parkeervastgoed voor ASR"

Download

Over OptiPark

De oprichters van OptiPark zijn John Bongarts en Rob Jonkers. Beiden hebben jarenlange ervaring in de parkeermarkt en hebben in het verleden als collega's samengewerkt.

Meer over OptiPark

Categorieën